-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49613 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

(اكالون للسحت) در قرآن به چه معنا مي باشد؟
درباره تفسير و توضيح عبارت {A{/Bأَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ {w3-4w}{I5:42I}/}A}، {V(مائده، آيه 42)V} مي توان گفت: 1. «سَحت» (به فتح سين) در لغت به معناي استيصال و از بين بردن آمده است، {V(مجمع البحرين، ج 2، ص 204)V}. قرآن مي فرمايد: {A{/Bلا تَفْتَرُوا عَلَي اَللَّهِ كَذِباً فَيُسْحِتَكُمْ بِعَذابٍ {w5-11w}{I20:61I}/}A}؛ {Mبه خدا دروغ نبنديد و گرنه شما را با عذاب مخصوصي مستأصل و ريشه كن مي كندM}، {V(طه (20)، آيه 61)V}. سُحت (به ضم سين) نيز در لغت اسم مصدر و شي ء مستأصل شونده را گويند. راغب اصفهاني آن را به پوستي كه مستأصل شود، معنا كرده است. و نيز به معناي شدت گرسنگي هم آمده است، {V(«تفسير فخر رازي»، ج 11، ص 234)V}. 2. كلمه «سحت» در سوره «مائده» سه بار تكرار شده است. مفسّران در تفسير آن، دو قول را بيان كرده اند: يكم: سحت به معناي اخذ رشوه در قضاوت است، {V(طبرسي، مجمع البيان، ج 3، ص 338؛ آلوسي، روح المعاني، ج 6، ص 140، چاپ بيروت)V}. دوّم: سحت به معناي اخذ مال بدون موازين شرعي و عرفي است (مثل رشوه در قضاوت، قمار، سرقت، غصب، ثمن خمر)، {V(زمخشري، «كشاف»، ج 1، چاپ بيروت، ص 634؛ طيّب، عبدالحسين، «اطيب البيان»، ج 4، ص 371)V}. به نظر علامه طباطبايي هم، هر مالي كه از حرام به دست آيد، سحت است، {V(«الميزان»، ج 5، طبع آخوندي، ص 370)V}. 3. از ظاهر آيه شريفه بر مي آيد كه منظور از «سحت» اخذ رشوه است و نيز در بعضي از روايات مصداق خاصي از آن ذكر شده است؛ ولي اين ها دليل بر اختصاص نمي شود؛ زيرا سُحت، معناي وسيعي دارد كه بر اساس آن، مي توان آن را به هر مال نامشروع اعمّ از خصوص رشوه و غير آن - اطلاق كرد. به علت اين كه اين گونه اموال، صفا، طراوت و بركت را از اجتماع انساني بر مي دارد، همان طور كه كندن پوست درخت، باعث پژمردگي و يا خشكيدن آن مي گردد. حاصل سخن اين كه، گروه يهود افرادي اند به سخنان دروغ اعزاميان خود گوش فرا مي دهند، و نيز با گرفتن و خوردن حرام، سخنان حق را ناحق جلوه مي دهند، {V(مغنيه، محمدجواد، «الكاشف»، ج 3، چاپ بيروت، ص 59)V}. سحت به معناي مال حرام است و در بعض روايات از امام رضا(ع) از علي بن ابي طالب(ع) به رشوه تفسير شده است، {V(تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 633)V}. واكالون يعني خورندگان مال حرام كه يكي از مشخصات قوم يهود همين بوده است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.